bahasa arab???makin seronok belajar!


assalamualaikum....entah kenapa aku rasa macam makin seronok belajar...lagi-lagi belajar dengan abang aku yang baru balik dari mesir. Terasa macam belajar dengan ustaz pun ada juga..kalau di sekolah,aku tak rasasanga bahang belajar bahasa arab walaupun dihangatkan dengan slogan"bahasa arab bahasa syurga".."belajar bahasa arab bahagia dunia akhirat"..akan tetapi,aku tak rasa sangat bahang itu sebab aku rasa macam belajar benda yang terlalu basic..itu yang aku sangkakan ..tapi apabila aku balik rumah dan belajar dengan abang aku,rupa-rupa aku tak belajar apa-apa pun di sekolah..walaupun basic..aku belajar,cuma di sekolah aku fikir yang aku tidak perlu belajar nahu-nahu sebab bagi aku aku sudah tahu semuanya...sebab aku sudah belajar sekolah rendah..tapi,semua yang aku belajar itu rupa-rupanya tak lepas 'range' basic pun..haha,tercengang aku apabila dengar abang aku cakap pasal ahu-nahu ini...hampir 4 jam aku belajar bahsa arab ...bukan bahasa arab komunikasi lagi,tapi aku rasa dah lepas bahasa arab tinggi da

itu yang buat aku rasa ghairah nak belajar..sebelum-sebelum ini ramai form4 ngan form 5 yang kata bahasa arab tinggi subjek 'killer' ar..


tapi sebenarnya mereka-mereka itu tiada basic..samalah macam bangunan...kalau tiada tapak macam mana nak berdiri utuh...dan kalau nak bangunan yang kukuh,kena ada tapak yang kukuh juga..yang dibina dengan sepenuh hati..bak kata orang putih.."with heart and soul"..jadi..sebab pelajar-pelajar tingkatan empat dengan lima ini tak dapat "bahiran" ataupun cemerlang dalam bahasa arab kerana tiada basic yang utuh..memang tingkatan empat dengan lima mereka belajar basic..tetapi,adakah tapak(basic) yang kita nak dirikan itu di buat dalam keadaan tergesa-gesa...ialah dua ahun,mana cukup..sedangkan bahasa melayu dengan bahasa inggeris kita diajarkan dari tadika pun masih ada lagi yang lemah..jadi sekurang-kurangnya pemupukan bahasa arab itu dimulakan sedari menengah rendah lagi..


berbalik kepada cerita aku...belajar dengan bahasa syurga ini...dengan format baru pula memang agak tough tapi seronok..

bila aku belajar dengan abang aku malam tadi,rasa macam aku dah sama taraf dengan nasri dalam bab-bab nahu ni,cuma aku kalah dengan dia dari segi vocabulary..btw,yang penting aku da belajar lebih daripada orang lain...
yang aku rasa seronok sebab nanti abang aku akan ajar aku bahasa arab lepas pmr nanti..siap dengan karangan lagi..jadi aku tak la nak risau masa aku tingkatan empat nanti..